80 proc. Polaków skarży się na ból pleców

Osiem godzin w pracy w pozycji siedzącej, odpoczynek przed telewizorem, częste korzystanie z samochodu i dźwiganie zakupów mogą skutkować uciążliwymi bólami pleców. Z tym problemem może się zmagać nawet 8 na 10 Polaków. Zdaniem instruktorów remedium na te dolegliwości jest joga. Odpowiednio dobrane i prawidłowo wykonywane ćwiczenia to masaż dla kręgosłupa i mięśni.

Ze statystyk wynika, że 80 proc. osób doświadczyło bądź doświadcza bólu pleców. Szacuje się także, że mniej więcej jedna na pięć dorosłych osób cierpi na przewlekły ból, który trwa dłużej niż 3 miesiące. Najczęstszymi dolegliwościami są skrzywienia kręgosłupa, bóle w odcinku szyjnym, piersiowym i lędźwiowym oraz przepukliny. Częstym problemem jest też słabo rozwinięta tylna część ciała (odcinek lędźwiowo-krzyżowy, mięśnie pośladkowe, tylna część ud), co utrudnia siady z prostymi plecami i powoduje bóle kręgosłupa.

– Ból pleców jest bardzo powszechnym zjawiskiem, a wręcz problemem społecznym w obecnych czasach. Ból pleców dotyka osoby przede wszystkim po trzydziestym roku życia, a nasila się między 41 a 50 rokiem życia. Są różne przyczyny bólu pleców, po pierwsze przebyte urazy kręgosłupa, schorzenia, a po drugie siedzący tryb życia – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Małgorzata Baranowska ze Szkoły jogi Halasana.

Osobom, które spędzają przy biurku 8–10 godzin dziennie i ich głównym środkiem transportu jest samochód instruktorzy polecają ćwiczenia jogi. Na kręgosłup szczególnie korzystnie wpływają asany. Dzięki czynnej pracy mięśni następuje jego wydłużanie i zwiększenie ruchomości we wszystkich płaszczyznach. Redukowane jest nadmierne napięcie stawów międzykręgowych i głębokich mięśni grzbietu.

 Osoby, które spędzają większość czasu, siedząc, często mają poskracane mięśnie nóg, zaokrąglone plecy, nadmiernie rozciągnięte mięśnie grzbietu i przykurczoną klatkę piersiową. Przykurczona klatka piersiowa wpływa na jakość oddechu, na zmniejszenie pojemności życiowej. Mogą się też pojawiać bóle w klatce piersiowej związane z nadmiernymi przykurczami, a z drugiej strony z nadmiernie rozciągniętymi mięśniami pleców, które kształtują gorset mięśniowy – tłumaczy Małgorzata Baranowska.

Na kręgosłup w sposób szczególny działają asany oparte o skręt, rotacje. Dzięki nim staje się on bardziej elastyczny w płaszczyźnie poprzecznej, poprawia się jego ukrwienie i następuje masaż korzeni nerwowych. Podobnie działają pozycje wyprostne, czyli wygięcia w tył. Przede wszystkim działają one wzmacniająco na mięśnie przykręgosłupowe.

 Dzięki ćwiczeniom jogi, które są dosyć statyczne i wysiłkowe, można pobudzić mięśnie głębokie przykręgosłupowe, zwiększyć ruchomość stawów międzykręgowych i dostarczyć więcej krwi do krążków międzykręgowych, które tworzą budulec kręgosłupa. Dzięki takim ćwiczeniom zakończenia nerwowe w obrębie kręgosłupa są pobudzane, więc krótko mówiąc, ćwiczenie jogi to taki masaż dla pleców i kręgosłupa – podkreśla Małgorzata Baranowska.

W przypadku osób, które cierpią z powodu przewlekłego bólu pleców, najlepiej sprawdza się joga dla kręgosłupa.

– Te zajęcia łączą wiele stylów jogi, przede wszystkim bazując na jodze Iyengara, która jest nazwana także jogą terapeutyczną, rehabilitacyjną. Dla osób ze schorzeniami kręgosłupa nie może być ćwiczeń nadmiernie dynamicznych i obciążających. Dobrym pomysłem jest także wykorzystywanie drabinek, ponieważ w trakcie wszystkich ćwiczeń, podczas których osoba robi zwis na drabinkach, kręgosłup jest wydłużany, odciążany, wzmacniane są mięśnie okalające kolumnę kręgosłupa i dzięki temu dolegliwości bólowe ustępują – wyjaśnia Małgorzata Baranowska.

Żeby poczuć efekty, powinniśmy ćwiczyć przynajmniej raz w tygodniu, a maksymalnie trzy razy w tygodniu.

Previous Polski rynek nieruchomości handlowych atrakcyjny dla inwestorów
Next Polacy coraz wcześniej rezerwują urlopy narciarskie

Może to Ci się spodoba

4. Bełchatowski Bieg Nocny za nami – wyniki

Ponad 260 zawodników wzięło udział w czwartej odsłonie Bełchatowskiego Biegu Nocnego. W sobotę, 30 kwietnia, na linii startu stanęli pasjonaci biegania nie tylko z Bełchatowa, ale także różnych zakątków Polski.

Medale dla uczestników wirtualnej sztafety

Bełchatowianie, którzy zakończyli tegoroczną Wirtualną Sztafetę Miast Partnerskich Bełchatów – Csongrád, odebrali dziś medale i nagrody. W imieniu prezydent Bełchatowa Marioli Czechowskiej zawodnikom pogratulował wiceprezydent Dariusz Matyśkiewicz. W trzytygodniowym sportowym

Sukcesy Torfiorzy i Knock-Out Team

Złoci, srebrni i brązowi medaliści Mistrzostw Europy w brazylijskim jiu-jitsu oraz kickboxingu gościli w bełchatowskim magistracie. Gratulacje w imieniu prezydent Marioli Czechowskiej zawodnikom klubów Torfiorze Team oraz Knock-Out Team, a

Rodzinny piknik z GKS-em już dzisiaj

Już dzisiaj, 20 sierpnia o godz. 18.00, na Placu Narutowicza rozpocznie się XI Piknik Rodzinny z GKS Bełchatów. Będą prezentacje drużyn i wiele atrakcji również dla najmłodszych.  Piknik przygotowywany jest z

Bieg Tropem Wilczym – zapisy na finiszu

To już ostatni moment, aby zapisać się na bełchatowską edycję „Tropem Wilczym. Bieg Pamięci Żołnierzy Wyklętych”. Rejestracja trwa tylko do najbliższego piątku, 13 sierpnia do godz. 12:00. Na amatorów biegania

Rusza sezon na Miejskich Kortach Tenisowych

W sobotę, 30 kwietnia rozpocznie się kolejny już sezon na Miejskich Kortach Tenisowych przy ulicy Edwardów 8 w Bełchatowie. W najbliższych miesiącach odbędą się tam liczne turnieje i ligowe mecze, które przyniosą

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź